Hur mycket surfar en företagare i egentligen i snitt?
Vi är väl medvetna om att förbrukningen av surf årligen ökar och att behovet av internet inte alls är det samma som det var för bara fem år sedan. Till följd av den digitala eran vi befinner oss i, kan vi idag vara uppkopplade dygnet runt och lösa våra ärenden direkt via våra telefoner för att tidsoptimera dagarna. Innebär då detta att företagsabonnemangen behöver de stora datapaketen som marknadsförs digitalt, lokalt och i tv-reklamerna?
Hur ser uppdelningen ut mellan företagare och privatpersoner?
I en rapport från Post- och telestyrelsen presenterar de att den genomsnittliga surfmängden på ett företagsabonnemang i Sverige år 2019 landade på bara 2.93 GB. Efter att vi börjat djupdyka inom detta i Post-och telestyrelsens årliga rapport kom vi fram till att den stora ökningen i förbrukad surfmängd tillhandahålls till störst del av privata mobilabonnemang samt bredband (WiFi) såsom fiber, ADSL, mobila bredband etc.
Detta kan därför i mångt och mycket lett till att uppfattningen har varit att man är i mer behov av data på företaget än vad man faktiskt är. Ett privat mobilabonnemang förbrukade i snitt under förgående år 7.636 GB per månad vilket är ungefär 4.4GB högre än ett företagsabonnemang.
Trots att snittförbrukningen ligger strax under 3GB på företagssidan marknadsförs oftast de större paketen såsom 50GB och "obegränsat" även om det inte är vad marknaden är i behov av. Dessutom är det få företagare idag som får full kontroll på sin faktiska månadsförbrukning och lockas därför att välja ett större paket i de olika erbjudanden som presenteras för dem. En stor del av dessa paket kan till och med innebära en inlåsning i form av bindningstid i upp till hela 36 månader.
Så trots vårt ökade behov av internet och tillgängligheten till att vara uppkopplade dygnet runt behövs inte de stora datapaketen till abonnemangen.
Mer från bloggen
Telness i Techarenan news
Vi gästar Techarenan News för att berätta mer om hur vi ställt om under våren och vilka utmaningar vi stått inför.
Martinas trendspaning 2020: Telefonins framtid
Under förmiddagen på Connect20 berättade Telness vd, Martina Klingvall om sina trendspaningar för framtidens telekom och kommunikation. Nu har vi sammanfattat de viktigaste höjdpunkterna.
Vad är IVR (Interactive Voice Response)?
Låt oss berätta. Ett Interactive Voice Response-system, eller IVR som det förkortas, är ett smart och kostnadseffektivt sätt att förbättra företagets kommunikation med sina kunder.