Hur mycket surfar en företagare i egentligen i snitt?
Vi är väl medvetna om att förbrukningen av surf årligen ökar och att behovet av internet inte alls är det samma som det var för bara fem år sedan. Till följd av den digitala eran vi befinner oss i, kan vi idag vara uppkopplade dygnet runt och lösa våra ärenden direkt via våra telefoner för att tidsoptimera dagarna. Innebär då detta att företagsabonnemangen behöver de stora datapaketen som marknadsförs digitalt, lokalt och i tv-reklamerna?
Hur ser uppdelningen ut mellan företagare och privatpersoner?
I en rapport från Post- och telestyrelsen presenterar de att den genomsnittliga surfmängden på ett företagsabonnemang i Sverige år 2019 landade på bara 2.93 GB. Efter att vi börjat djupdyka inom detta i Post-och telestyrelsens årliga rapport kom vi fram till att den stora ökningen i förbrukad surfmängd tillhandahålls till störst del av privata mobilabonnemang samt bredband (WiFi) såsom fiber, ADSL, mobila bredband etc.
Detta kan därför i mångt och mycket lett till att uppfattningen har varit att man är i mer behov av data på företaget än vad man faktiskt är. Ett privat mobilabonnemang förbrukade i snitt under förgående år 7.636 GB per månad vilket är ungefär 4.4GB högre än ett företagsabonnemang.
Trots att snittförbrukningen ligger strax under 3GB på företagssidan marknadsförs oftast de större paketen såsom 50GB och "obegränsat" även om det inte är vad marknaden är i behov av. Dessutom är det få företagare idag som får full kontroll på sin faktiska månadsförbrukning och lockas därför att välja ett större paket i de olika erbjudanden som presenteras för dem. En stor del av dessa paket kan till och med innebära en inlåsning i form av bindningstid i upp till hela 36 månader.
Så trots vårt ökade behov av internet och tillgängligheten till att vara uppkopplade dygnet runt behövs inte de stora datapaketen till abonnemangen.
Så hjälper Telness företagare få koll på surfen
Vi känner oss därför stolta att vi med hjälp av vår tekniska plattform samt uteslutande av såväl bindningstid som uppsägningstid kan ge tillbaka makten till kunderna för att de ska få full kontroll på deras abonnemang och verkliga förbrukning. I portalen får du som företagare en tydlig överblick över bolagets förbrukning och kan enkelt justera i surfmängden utefter ert faktiska behov. Om du vet att du kommer befinna dig utanför WiFi-zonen endast under semestertider, varför betala för samma surfnivå hela året?
Dagligen hjälper vi flertal små- och medelstora företag att få tillbaka kontrollen över deras företagstelefoni. Genom en flytt till Telness kan du även få hjälp (om du önskar) från vårt säljteam att se över förbrukningen på respektive företagsabonnemang hos din nuvarande operatör för att vi sedan ska kunna erbjuda paket som matchar er förbrukning. Detta helt utan bindningstider, uppsägningstider och en support med en svarstid i snitt under 1 minut sedan lanseringen 2017.
Det här är en av alla anledningar som vi har Sveriges nöjdaste företagskunder enligt Trustpilot.
Mer från bloggen
Telness i Techarenan news
Vi gästar Techarenan News för att berätta mer om hur vi ställt om under våren och vilka utmaningar vi stått inför.
Martinas trendspaning 2020: Telefonins framtid
Under förmiddagen på Connect20 berättade Telness vd, Martina Klingvall om sina trendspaningar för framtidens telekom och kommunikation. Nu har vi sammanfattat de viktigaste höjdpunkterna.
Vad är IVR (Interactive Voice Response)?
Låt oss berätta. Ett Interactive Voice Response-system, eller IVR som det förkortas, är ett smart och kostnadseffektivt sätt att förbättra företagets kommunikation med sina kunder.