Hur du ställer in öppettider i växeln
Om du vill kunna ta emot samtal i din växel på bestämda tider samt ställa in vad som ska hända när ni har stängt så behöver ni funktionen 'öppettider' i er växel.
Logga in som vanligt med mobilt bank ID på telness.se och klicka på fliken 'växel' samt klicka på "pennan"/redigera vid det växelnummer du ska administrera.
Lägg till funktionen där du vill ha den i växeln genom att klicka på 'välj vad som ska hända när kunden ringer' eller 'lägg till växelfunktion'. Till höger kommer samtliga funktioner upp, klicka på 'öppettider'.
Funktionen hamnar då automatiskt i din växelslinga. Nu behöver du även ställa in dina öppna och stängda tider i växeln. Till höger kommer alternativet '+lägg till schemahändelse' upp, klicka där.
Döp schemahändelsen till tex "Öppet mån-fre". Välj hur ofta händelsen ska ske, varje vecka eller vid ett enstaka tillfälle. Klicka i de veckodagar schemahändelsen ska gälla samt mellan vilka tider.
Ska man ha flera olika schemahändelser, dvs olika tider för olika dagar så behöver man skapa en schemahändelse för varje specifik dag/tid. Man kan ha hur många schemahändelser man vill.
Klicka sedan på 'välj vad som ska hända vid Öppet mån-fre' (beroende på vad du döpt den till) för att lägga till vad som ska hända när kunden ringer er vid den bestämda schemahändelsen.
All övrig tid som man inte har en schemahändelse på blir det automatiskt stängd tid. Glöm inte att även ställa in vad som ska hända i er växel under 'stängt'. Förslagsvis ett meddelande eller en röstbrevlåda.
Se videon för att få en tydligare bild över inställningarna.