Aktivera MEX på ditt abonnemang
För att kunna aktivera MEX krävs följande:
Ha ett aktivt mobilabonnemang hos Telness (funktionen aktiveras på mobilabonnemanget)
Ha ett växelnummer hos Telness
Vara PLUS-användare i växeln (Användarens telefonnummer behöver vara samma som Telness mobilabonnemanget)
1. Logga in i Telness-portalen och navigera dig till abonnemangsfliken
Under "abonnemang" i portalen klickar du på det mobilabonnemang som ska få tillägget MEX.
2. Aktivera MEX
När du klickat på abonnemanget som du ska aktivera MEX på navigerar du dig ner till fliken "Aktivera MEX på abonnemanget" där du klickar på "Läs mer".
3. Ta del av informationen.
Innan du aktiverar funktionen läser du igenom informationen och klickar därefter på "Uppgradera".
4. MEX är aktiverat.
Nu har abonnemanget uppgraderats och nästa steg är att säkerställa att PLUS-växelanvändare med samma mobilnummer är kopplat till ett växelnummer (är en del av en växelgrupp).
Om PLUS-växelanvändaren används i ett växelnummer får användaren MEX-taggen vilket betyder att allt är redo för användaren att logga in i mobilappen och börja ställa in MEX-inställningarna, som vilket nummer som skall synas när användaren ringer direkt ifrån sin mobil.
OBS! Önskar användaren att aktivera sin privata röstbrevlåda på sitt abonnemang? Läs nedan hur funktionen fungerar för MEX-abonnemang.
Personlig röstbrevlåda FAQ
Den personliga röstbrevlådan behöver aktiveras av en administratör direkt i portalen. Navigera till användarens abonnemang i portalen och välj 'MEX röstbrevlåda'. Välj aktivera/inaktivera.
Röstbrevlådan är personlig. Administratörer kan hantera röstbrevlådsinställningar men inte meddelanden.
Befintliga användare måste aktivera röstbrevlådan manuellt; nya användare har den aktiverad som standard. Om den inaktiveras behålls den gamla röstbrevlådsreferensen vid återaktivering
Röstmeddelanden hanteras via Telness app eller genom att ringa nummer 1337.
Användaren får SMS-notifikation om ett nytt meddelande har kommit in.